loading...

Pilot Cantik Ini Tak Pernah Tinggalkan Salat



Banyak wanita berhijab dengan profesi hebat tapi tetap tidak meninggalkan kewajibannya sebagai seorang muslim. Satu diantara wanita muda inspiratif itu adalah Noor Hafizah Mohd. Idrus.

Dia adalah seorang pilot dengan pangkat kapten di maskapai penerbangan AirAsia. Parasanya yang ayu, berhidung mancung, berkulit putih, dan berhijab, adalah penampilan yang biasa bagi seorang juru terbang.

Hijab yang dikenakannya menjadi inspirasi banyak remaja di Malaysia bahwa menjadi pilot pun bisa menjadi impian banyak remaja yang berhijab. Pengaruhnya pun menyebar ke banyak negara setelah namanya melambung di banyak media, terutama media sosial pada akhir tahun 2014.

Dikutip dari laman http://thevocket.com, Noor Hafizah Mohd. Idrus, memang sejak kecil sudah mencita-citakan menjadi pilot. Dan impian itu pada mulanya mendapatkan tantangan dari orangtuanya. Bapak-ibunya menginginkan dia menjadi seorang dokter.

Ia tak ingin mengecewakan orangtuanya, maka ia memilih melanjutkan kuliah di bidang sains,

jurusan matrikulasi di Londang, Melaka. Ia kemudian beralih menekuni bidang mulimedia di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Bermula dari sebuah iklan Air Asia yang sedang menjaring pilot, Noor kemudian tanpa berpikir panjang mendaftar tanpa sepengetahuan keluarga.

Hari ini, setelah delapan tahun bernaung di bawah sayap AirAsia, anak kelahiran Taiping, Perak itu akhirnya berhasil meyakinkan kedua ibu bapanya bahawa kerjaya sebagai pilot dapat dijalninya dengan baik.

Dan yang membanggakan keluarga, Noor Hafizah, selama menjalankan tugasnya, tak pernah meninggalkan salat.

Nah buat kamu yang penasaran soal identitas dirinya, ini dia biodatanya.

Nama Penuh: Noor Hafizah Mohd Idrus
Nama Samaran: Fizzy Idrus
Umur: 30 Tahun (2014)
Asal: Taiping Perak
Alamat Terkini: Cheras Kuala Lumpur
Ibu: Rohaya Kassim
Bapa: Mohd Idrus Abdul Hamid
Adik beradik: Anak kedua daripada enam beradik
Pendidikan: Kolej Tunku Kurshiah, Kolej Matrikulasi Melaka, Universiti Kebangsaan Malaysia dan Akademi Penerbangan Malaysia
Kerjaya kini: Kapten Juruterbang Air Asia. 

Tekan 2 kali (X) tuk menutup
Dukung kami dengan ngelike fanspagenya x