loading...

7 Manfaat Luar Biasa Santan Kelapa Untuk Kesehatan dan Kecantikan



Bukan saja buahnya yang berguna, bahkan akar, batang, daun dan kulit buahnya juga bermanfaat.Selain mengandungi lemak, santan kelapa juga tinggi kandungan protein, zat besi dan mangan. Walaupun santan kelapa seringkali dihindari oleh mereka yang menghidap kolesterol tinggi, tetapi dengan pengolahan yang tepat ternyata santan juga memberikan banyak manfaat bagi kesehatan.

Berikut adalah beberapa manfaat santan kelapa untuk kesehatan dan juga kecantikan:

Kaya Nutrisi
Santan kelapa mengandungi banyak vitamin, mineral dan elektrolit, termasuk potasium, kalsium dan klorida.

Pengganti Produk Susu
Santan merupakan alternatif ideal bagi mereka yang mengalami masalah alergi terhadap susu haiwan.Santan juga bebas kandungan soya, bebas gluten dan bebas kacang.

Meringankan Penyakit
Santan kelapa dipercayai mampu meringankan gejala sakit leher dan bisul.

Merawat Kulit
Manfaat santan kelapa yang selalu digunakan dalam produk penjagaan kulit adalah untuk melembabkan dan mengurangi kulit kering serta ruam.Selain itu, anda juga boleh menggosokkan santan kelapa segar tersebut pada kulit anda dan biarkan selama 30 menit agar nutrisi yang terkandung di dalam santan kelapa itu dapat menyerap sempurna pada kulit anda. Lakukan secara rutin dan anda akan mendapatkan kulit halus dan bersinar.

Menjaga Kecantikan Rambut
Santan dipercayai dapat memberikan kesuburan pada rambut.Santan kelapa mengandungi lemak essential dan vitamin E yang meningkatkan pertumbuhan rambut dan menjadikan rambut anda lebih lembut, terurus dan menawan. Letakkan santan pada kulit kepala, kemudian urut perlahan-lahan selama lima minit. Setelah itu barulah basuh rambut anda.

Anti Penuaan
Sapukan santan pada kulit anda, secara automatic akan meningkatkan keanjalan kulit anda. Ini adalah kerana kandungan vitamin C dalam santan kelapa akan menjadikan kulit anda lebih elastik dan juga memperlambatkan proses penuaan pada kulit.

Make Up Remover
Santan kelapa juga boleh digunakan sebagai make up remover. Campurkan sedikit minyak kelapa dengan santan, kemudian gunakannya sebagai pembersih mekap. Campuran ini mampu melembabkan kulit wajah anda.

Sumber:http://www.resepisheilarusly.com/2016/04/7-manfaat-luar-biasa-santan-kelapa_11.html