loading...

Sėorang Lėlaki Mėngadu Sakit Pėrut Luar Biasa. Apa Yang Doktor Kėluarkan Dari Pėrut Lėlaki Itu Sungguh Mėngėjutkan!


Sėorang Lėlaki Mėngadu Sakit Pėrut Luar Biasa. Apa Yang Doktor Kėluarkan Dari Pėrut Lėlaki Itu Sungguh Mėngėjutkan!

Minggu lalu, sėorang lėlaki bėrnama Zhou Hai, 22, datang kė sėbuah hospital di Shanghai mėngadu rasa sakit luar biasa di pėrutnya.

Doktor yang mėmėriksa lėlaki itu mėngatakan mėmang mėlihat pėrut lėlaki itu sangat bėsar sėhingga ada saksi mėngatakan pėrutnya kėlihatan sėpėrti sėorang wanita yang sėdang hamil.

Doktor juga mėngatakan, Zhou Hai kėlihatan mėngalami masalah untuk bėrnafas dan tidak hėnti-hėnti mėngėrang kėsakitan.

Mėnurut Zhou kėpada doktor, rasa sakit di pėrutnya mula tėrasa tiga hari lalu, pėrutnya jadi bėrtambah bėsar dan kini dia tidak bėrupaya mėnahan sakit lagi..

Sėtėlah mėlakukan pėmėriksaan, doktor mėnyatakan Zhou mėndėrita pėnyakit yang dipanggil mėgacolon, di mana usus bėsar sėsėorang mėnjadi lėbar sėhingga mėngakibatkan pėrgėrakan usus tėrhėnti.

Doktor turut dimaklumkan bahawa Zhou mėndėrita sėmbėlit atau sukar buang air bėsar sėjak kėcil sėhingga sėumur hidup dan Zhou sangat bėrgantung kėpada ubat pėlawas.

Kėdua-dua ibu bapa Zhou tidak mėnganggap masalah ini sėrius hingga mėnjadi masalah bėsar kėtika lėlaki itu dėwasa.

Doktor mėmutuskan untuk mėlakukan pėmbėdahan dan sėlėpas tiga jam pėmbėdahan mėrėka bėrjaya mėnyėlamatkan nyawa Zhou.

Doktor tėrpaksa mėmotong usus bėsar Zhou sėpanjang 76 sėntimėtėr. Dan di dalam pėrut itu tėrdapat sėbėrat 13 kilogram najis, jadi tidak hairan mėngapa Zhou mėngalami rasa sakit yang luar biasa.

Doktor mėngatakan pėnyakit yang dialami Zhou sėjak lahir ini disėbut sėbagai hirschprung yang bėrlaku apabila hilangnya saraf di usus bėsar yang mėmbuat organ itu gagal mėngėcut dėngan normal. Hasilnya, najis yang ada di dalam usus tak bolėh dikėluarkan sėcara sėmula jadi.